Centrul Medical ”Pop de Băsești”

București

 

 

 

 

GHID PENTRU RECOLTAREA PROBELORBIOLOGICE

 

 

 

 

 

 

 

2012

 


CUPRINS

1.INFORMAȚII ȘI INSTRUCȚIUNI PENTRU BENEFICIARII SERVICIILOR MEDICALE OFERITE DELABORATOR

1.1.Lista serviciilor medicale oferite de laboratorul

1.1.1.Analize medicale decontate de CAS

1.1.2.Analize medicale cu plată

1.2.PERSONALUL ABILITAT SĂ EFECTUEZE RECOLTAREA

1.3.COMANDA RECOLTĂRII

1.4.INSTRUCȚIUNI CU PRIVIRE LA PREGĂTIRE PENTRU RECOLTAREA PROBEI PRIMARE DE CĂTREPERSONAL MEDICAL AUTORIZAT ȘI LA AUTORECOLTARE DE CĂTRE PACIENT

2.MOD DE REALIZARE A RECOLTĂRII

2.1.ECHIPAMENTE ȘI MATERIALE NECESARE RECOLTĂRII

2.1.1Echipamente auxiliare necesare la locul de recoltare

2.1.2Materiale necesare recoltării

2.2.PRECAUȚII GENERALE PENTRU RECOLTARE

2.3.RECOLTAREA SANGELUI VENOS

2.3.1.Precauții generale

2.3.2.Poziționarea pacientului

2.3.3.Pregătirea materialelor

2.3.4.Aplicarea garoului, alegerea și pregătirea locului de puncție

2.3.5.Efectuarea puncției venoase

2.3.6.Precauții privind numărul de vacutainere recoltate, inscripționarea și păstrarealor precum și modul de lipire a etichetelor cu cod de bare

2.4.RECOLTAREA SECREŢIEI CONJUNCTIVALE

2.5.RECOLTAREA DE EXUDATULUI FARINGIAN

2.6.RECOLTAREA DE EXUDATULUI NAZAL

2.7.RECOLTAREA DE SECREŢIE OTICĂ

2.8.RECOLTAREA DE SECREŢIE PURULENTĂ DIN COLECŢII DESCHISE

2.9.RECOLTAREA DE SECREŢIE PURULENTĂ DIN COLECŢII INCHISE

2.10.RECOLTAREA DE SECREŢIE URETRALĂ

2.11.RECOLTAREA DE SECREŢIE VAGINALĂ/COL

3.INSTRUCȚIUNI PRIVIND RECEPȚIONAREA PROBELOR RECOLTATE DIRECT DE PACIENȚI(AUTORECOLTATE)

4.TRANSPORTUL ŞI MANIPULAREA PROBELOR

5.PRESCURTĂRI

6.ANEXE

ANEXA1 - Lista analizelor medicale oferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop deBăsești” in contract cu CASMB

ANEXA2: Lista analizelor medicale oferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop deBăsesti” cu plată


1.INFORMAȚII ȘI INSTRUCȚIUNI PENTRU BENEFICIARII SERVICIILOR MEDICALE OFERITE DELABORATOR

1.1.LISTA SERVICIILOR MEDICALE OFERITE DE LABORATOR

LaboratorulCentrului Medical ”Pop de Băsești” efectuează analize medicale din probebiologice de diferite tipuri: sange,ser, plasmă, urină, exudate, secreţii, materii fecale etc.

Listaanalizelor medicale oferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop de Băsesti” estedisponibilă:

- lareceptia laboratorului,

-la sala de recoltare

-la toti medicii trimitători,

- pe site-ul www.cmpopdebasesti.ro

1.1.1.Analize medicale decontate de Casa de Asigurări de Sănătate

LaboratorulCentrului Medical ”Pop de Băsesti” efectuează analize medicale decontate deCasa de Asigurări de Sănătate conform listei din „Pachetul de servicii medicale in ambulatorul de specialitate pentru specialităsi paraclinice”, Capitolul IIdin Normele metodologice de aplicare a Contractului Cadru privind conditiileacordării asistentei medicale in cadrul Sistemului de Asigurări de sănătate.

1.1.2.Analize medicale cu plată

LaboratorulCentrului Medical ”Pop de Băsești” poate efectua cu plată o gamă largă deanalize prezentată in listele mentionate in anexa 2, ca si analize la distantă in laboratoare cu care este in relatii contractuale, la solicitarea pacientuluisau in baza contractelor private de furnizare de servicii medicale.

1.2.PERSONALUL ABILITAT SĂ EFECTUEZE RECOLTAREA

Recoltareaanalizelor se efectuează de către personal medical calificat: asistentemedicale, biologi și medici, in funcție de tipul de produs recoltat.

Acettiafac dovada competentei prin diploma de absolvire a unei unităti de invătămint autorizate pentru asistenti medicali si prin Certificatul de membru al OAMMR, biologii in baza Avizului de liberă practică eliberat de Ordinul biochimistilor,biologilor si chimistilor in sistemul sanitar din Romania, iar medicii in baza Certificatuluide membru al Colegiului Medicilor in functie de specialitatea medicalaobtinuta.

1.3.COMANDA RECOLTĂRII

Recoltareaanalizelor si executarea analizelor se efectuează numai in baza unei cereride analize completate in una din următoarele situatii:

-Formular cerere de analize completat la Receptia Centrului Medical ”Pop de Băsești”de catre personalul de recepție, la cererea pacientului sau in baza uneirecomandari scrise si parafate de un medic,

- Cereretip „Bilet de trimitere pentru investigații paraclinice decontate de CAS”completată conform normelor in vigoare de catre medicul de familie sau medicalspecialist,

- Cererecompletată de personalul medical de la cabinetele externe cu care CentrulMedical ”Pop de Băsești” este in relații contractuale de prestări serviciimedicale paraclinice

Pecererea de analize medicale vor fi completate următoarele:

- Datelede identificare ale pacientului: nume, prenume, CNP, data nasterii, sex, adresa,numar de telefon de contact.

- Datelede identificare ale medicului care a recomandat analizele respective pacientului(acolo unde este cazul): nume, prenume, cod parafă.

- Diagnosticulprezumptiv

- Tratamentulsub care se afla pacientul (daca este cazul)

- Alteinformații relevante si anume: sarcina (si varsta sarcinii), repetarea unei analizepentru evaluare dinamica, neconformitati legate de pregatirea pacientului invederea recoltarii sau refuzul recoltarii sau executarii anumitor analize, etc

Pecererea de analize se aplică eticheta cu cod unic de inregistrare identic cucel aplicat pe toate recipientele cu produse recoltate de la pacientulrespectiv, in ziua respectiva.

Cererile deanalize decontate de CAS vor fi completate conform Normelor in vigoare.

Etichetele cu cod unic de inregistrare sunt furnizatede operatorii IT asistentilor de la punctul de recoltare.

Asistentacare a efectuat recoltarea informează pacientul sau aparţinătorul acestuia cu privirela continutul biletului si ca va putea primi Buletinul medical doar pe baza fiseide analiză si receptie probă.

FOARTEIMPORTANT:

Duparecoltare, asistenta care a efectuat recoltarea va nota pe formularul cerere deanalize data şi ora recoltarii și se va semna.

Pacientulva semna pe formularul cerere de analize declaratia că a fost informat asupraconditiilor, regulilor si normelor sub care se efectuează recoltarea, semnează pentruconfirmarea recoltării, semnează pentru si isi dă acordul pentru prelucrareadateelor cu caracter personal furnizate in scopul asigurării serviciilormedicale.

1.4.INSTRUCȚIUNI CU PRIVIRE LA PREGĂTIREA PENTRU RECOLTAREA PROBEI PRIMARE DE CĂTREPERSONAL MEDICAL AUTORIZAT ȘI LA AUTORECOLTARE DE CĂTRE PACIENT

Invederea recoltării probei primare, pacientul trebuie sa fie instruit de catre medicaltrimitator sau de catre reprezentantul laboratorului (asistenta responsabila curecoltarea probelor) cu privire la pregatirea in vederea recoltarii unor probebiologice, astfel incat analizele sa indeplineasca criteriile de calitatepreanalitice ce depind de pacient.

Instrucțiunilesunt prezentate in „Indicații privind pregătirea pacientului și recoltarea probelorpentru examinările de laborator”, afisate pe site-ul www.cmpopdebasesti.rosi prezentate in acest ghid care va fi afisat la avizierul centrului medical,in sala de recoltare si la receptie. De asemenea, pacientii primesc in momentulprogramării un fluturas cu aceste indicatii.

2.MOD DE REALIZARE A RECOLTĂRII

2.1.ECHIPAMENTE ȘI MATERIALE NECESARE RECOLTĂRII

2.1.1Echipamente auxiliare necesare la locul de recoltare

in sala de recoltare există:

- undulap in care se pastreaza recipientele si materialele necesare recoltarii,

- stativepentru vacutainere, tavi, cutii sau genti special dedicate transportuluiprobelor,

- containerepentru deseuri medicale (speciale pentru cele intepatoare) cu marcajecorespunzatoare

2.1.2Materiale necesare recoltării

1.Vacutainere.

Recoltarea sangelui se efectueaza in sisteme de recolta tip vacutainer: inchise, vacuumate,de unică folosintă, inscriptionate de producator cu: datele de identitate aleproducatorului, termenul de valabilitate, compozitia continutului,caracteristici fizico-chimice si de sterilitate (acolo unde este cazul),volumul de proba ce se poate recolta, sau capacitatea volumetrica arecipientului (dupa caz). Aceste caracteristici trebuie sa fie indeplinite(partial sau integral) de toate tipurile de recoltoare utilizate.

-Vacutainerele respectă următorul cod de culori:

- Vacutainerecu capac mov, cu EDTA-K2 sau EDTA-K3,

- Vacutainerecu capac albastru, cu citrat de sodiu 3.2% (conform standardelor CLIA) sau 3.8%(concentratie agreata inca la nivel national) si proportie sange:anticoagulantde 9:1,

- Vacutainerecu capac negru, cu citrat de sodiu 3.8% si proportie sange:anticoagulant 4:1,

- Vacutainerecu capac rosu, fără aditivi,

- Vacuteinerecu capac galben sau transparent, cu gel separator,

 - Vacutainerecu capac verde, cu heparina,

- Vacutainerecu capac gri, cu fluorura (inhibitor de glicoliza)

InCatalogul analize de laborator al Centrului Medical ”Pop de Băsesti” este trecut, pentru fiecare analiză, tipulde vacutainer/recipient in care se recolteaza proba.

Codulde culori al recipientelor de recoltare poate varia in functie de furnizor.

Eventualelemodificări in acest sens vor fi anuntate persoanelor care recoltează de către persoanacare receptionează comenzile, iar acestea vor informa clientul.

2. Ace de puncție sterile și holdere

Aculsi holderele trebuie sa fie compatibile cu sistemul de vacutainere.

Pentrucopii sunt utilizate ace speciale cu tub de transfer tip butter-fly.

3.Recoltoare utilizate pentru alte tipuri de produse patologice

Suplimentarla sistemul de vacutainere exista urmatoarele tipuri de recoltoare utilizate pentrualte tipuri de produse patologice:

- Recipientsteril, pentru uroculturi,

- Eprubetedin plastic pentru urina, nesterile,

- Recipientenesterile, pentru examenul sumar de urină,

-Tub inchis cu tampon de exudat,

- Tubinchis cu tampon de exudat si mediu de transport,

- Coprorecoltoarecu/fara mediu de transport cu lingurita adaptata la capac pentru recoltareamateriilor fecale,

- Recoltoarespeciale din kiturile de analiza propriu-zisa pentru AntigenMycoplasma-Ureaplasma,

- Recoltoarespeciale din kiturile de analiza propriu-zisa pentru Antigen Chlamidya

4.Mănuși

Obligatoriurecoltarea sangelui si a materialelor patologice se efectueaza cu manusi din latex,vinil sau nitril.

5.Garou

Garoul(dacă nu este de unică folosintă) se arunca in momentul in care este contaminatcu sange sau lichide biologice sau imediat ce a fost suspectata contaminarea cuasemenea produse.

6.Antiseptice

Inaintede efectuarea punctiei venoase in vederea prelevarii sangelui pentru analize sedezinfecteaza tegumentele in zona de punctionare pe o suprafata de cca 5 cm/5cm,prin miscări ferme dar fără să se produca hiperemia zonei dezinfectate, asteptandu-se 30 sec. inainte de punctionare.

Atentie!Este strict interzis să se ”sufle” sau orice altă metodă de grăbire aevaporării antisepticului.

Seutilizează următoarele antiseptice: 2 Propanol 70% (Sanocid - denumirecomerciala)

7. Materiale auxiliare necesare recoltăriialtor tipuri de probe biologice decat sange venos

Valve(pentru secretii genitale)

Tampoanedin tifon si pense (pentru stergerea colului in vederea recoltarii secretieicervicale)  

Foarfecisterile pentru recoltare de unghii pentru examen micologic

Lantetesterile sau bisturie sterile pentru recoltare de scuame pentru examen micologic

Apasatoarede limba (de unica folosinta) pentru recoltarea exudatului faringian

Seringisterile si ace pentru recoltare de lichide de punctie

Lamede sticla pentru etalarea secretiilor genitale, efectuarea picaturii groase,etc.

Pungicu gheata pentru acele probe biologice din care se solicita efectuarea uneianalize sensibile la temperatura ambianta (ex. ACTH)

2.2.PRECAUȚII GENERALE PENTRU RECOLTARE:

Senoteaza pe formularul cerere de analize orice neconformitate legată derecoltarea probelor biologice.

Seexplică clar si concis pacientului conditiile, normele si regulile derecoltare, fiindu-i prezentate accidentele si incidentele ce pot apărea.

Severifică dacă pacientul a respectat indicatiile din „Indicații privind pregătireapacientului și recoltarea probelor pentru examinările de laborator”

Searata pacientului toate recipientele de recoltă ce necesita desigilare (ace,tampoane de exsudat, etc) inainte de desigilare pentru a se confirma sigiliulde sterilitate.

Serecoltează strict acele tipuri de probe care sunt necesare pentru efectuareaanalizelor specificate in cererea de analize prezentată de pacient.

Nuse scoate acul din vena după terminarea recoltei decat după ce s-a desfăcutgaroul de staza.

Dupascoaterea acului din vena se aplica un tampon cu solutie antisepticavertizandu-se pacientul sa efectueze presiune pe zona de punctie, cuantebratul in extensie pe o perioada de 1 - 2 minute.

Pacientulpleaca din sala de recoltare numai dupa ce asistenta care a efectuat recoltareaverifica hemostaza la locul punctiei si aplica un plasture de protectie.

Duparecoltare acul se arunca direct in recipientul de deseuri intepătoare.

Nuse recoltează sange din brațul in care se administrează intravenos diverselichide. Se va recolta din celalalt brat. Daca nu este posibil atuncirecoltarea se va efectua dupa intreruperea completa a perfuziei, la cel putin 2minute de la intrerupere. Se va nota daca recoltarea a fost efectuata proximalsau distal fată de locul perfuziei.  

Dacapacientul se afla sub tratament cu heparina sodica (administrare din 4 in 4 oresau din 6 in 6 ore), recoltarea se va efectua inainte de administrarea uneidoze.

Dacapacientul se afla sub tratament cu heparina fractionata (administrare din 12 in12 ore), recoltarea se va efectua la jumatatea intervalului dintre cele 2administrari

Inaintede recoltare, asistenta care efectuează recoltarea va chestiona pacientul cu privirela următoarele situații:

- Dacaface tratament cronic cu medicamente, cu ce anume si de cat timp

- Dacaface tratament cu anticoagulante orale, cu ce anume si cand a luat ultima doza;in cazul in care pacientul a luat doza inaintea recoltarii se solicita acestuiarepetarea recoltarii in alta zi inainte de luarea tratamentului. Daca pacientlrefuza se mentioneaza acet lucru pe cerere.

- Dacapacienta solicita analize posibil asociate starii de sarcina (TORCH, analize decoagulare pentru sindrom antitrombofilic, hCG, anticorpi anti grup sanguin,etc) se noteaza pe cerere varsta sarcinii.

Nuse admite nici o recoltare fara existenta etichetelor cu codul unic de inregistrare.Aceste etichete cu cod unic de inregistrre se procura de la receptie.

2.3.RECOLTAREA SANGELUI VENOS

2.3.1.Precauții generale

Odataadmis in sala de recoltări, pacientul este invitat sa se aseze pe scaunul de recoltare.

Secere pacientului sa se aseze comod si sa se relaxeze.

Secere pacientului sa nu aiba nimic in gura (guma de mestecat, termometru, etc).

Seincearca linistirea pacientului.

2.3.2.Poziționarea pacientului

Așezareapacientului in pozitie sezandă:

Pacientuleste rugat sa intinda bratul pe suportul special al scaunului de recoltareastfel incat sa formeze o linie dreapta de la umar la incheietura mainii; seevita hiperextensia.

Asezarea in clinostatism:

Insituatiile in care recoltarea nu poate fi efectuata in pozitie sezanda (pacientimobilizabil, anxios, cu stare generala alterata etc.), pacientul este culcat.

Pacientuleste rugat sa intinda bratul astfel incat sa formeze o linie dreapta de la umarla incheietura mainii

Serealizeaza sprijinirea bratului care urmeaza sa fie punctionat fie prin sprijinpe un suport fix, fie de catre o alta persoana la nivelul suprafetei pe careeste culcat, sau chiar usor mai jos decat suprafata de clinostatism (pentru aevita regurgitarea aditivilor din vacutainere in momentul recoltarii)

2.3.3.Pregătirea materialelor

Pemasuta de la locul de recoltare se pozitioneaza materialele necesare efectuariipunctiei si recoltei:

- Garoul

- Tampoanecu antiseptic

- Aculsi holderul (sau recoltorul special pentru copii)

- Vacutainerele

- Plasture

Inaintede recoltare se selecteaza vacutainerele necesare recoltarii, conform cereriide analize, in conformitate cu indicatiile din Catalogul de analize medicaleoferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop de Băsesti” (Anexa)

Pevacutainere și pe formularul cerere de analize se lipesc etichetecu codu unic de inregistrare, corespunzator, identicpentru cerere si vacutainere sau alte recipiente cu produse recoltate inacelasi moment, pentru acelasi pacient.

Incazul in care analizele sunt comandate in urgenta, atat pe formularul cererede analize cat si pe vacutainere se lipeste si eticheta rosie.

Incazul in care conditiile de recoltare impun recoltarea a mai multorvacutainere de acelasi tip, pe acestea, pe langa eticheta cu codul unic de inregistrare se va lipi eticheta verde (pentru dubluri).

Asistenta,inainte de recoltarea propriu-zisa, obligatoriu isi va pune manusi.

Dacăsunt recoltări de prroduse biologice cu risc de contaminare prin stropi,picături, jeturi, asistenta medicală va imbrăca echipament de protectiesuplimentar, ca barieră impotriva propriei contaminări.

2.3.4.Aplicarea garoului, alegerea și pregătirea locului de puncție

Serecomanda aplicarea garoului in jurul bratului la cca 7-10 cm deasupra loculuiunde urmeaza sa se efectueze punctia. Aplicarea garoului pentru alegereapreliminara a venei nu trebuie sa depaseasca 1 minut.

Inmod frecvent punctia venoasa se realizeaza din venele cubitale mediane sauvenele cefalice. In cazul in care acestea nu sunt abordabile (hematoame de lapunctii anterioare sau injectii i.v., cicatrici, necesitatea pastrarii acestorvene pentru tratamente i.v. ulterioare, etc) se acepta punctionarea venelor depe partea dorsala a mainii.

Nuse folosesc venele de pe partea ventrala a incheieturii mainii sau de lanivelul gleznei (acestea din urma, doar cu acordul medicului curant).

Pentrupunctia propriu-zisa, dupa identificarea venei, garoul se aplica doar dupa 2 - 3minute de la prima aplicare (pentru identificarea venei).

Aseptizareazonei de punctie se efectueaza cu tampon imbibat in antiseptic prin miscariblande, din interior spre exterior, fara sa se produca hiperemie.

Selasa sa se usuce la aer (nu se suflă!)pentru a preveni hemoliza si senzatia de arsura perceputa de pacient laintroducerea acului.

Dacapunctia nu reuseste si vena trebuie abordata din nou, locul se dezinfecteazadin nou.

2.3.5.Efectuarea puncției venoase

Obligatoriu,desigilarea acului se face in fata pacientului.

Severifica inca o data corecta pozitionare a bratului si se atrage atentiapacientului sa nu efectueze miscari bruste.

Sesolicita pacientului sa stranga pumnul (pentru a mari staza venoasa).

Se inşurubează foarte bine acul in holder.

Seancoreaza vena cu degetul mare sau cu indexul pozitionat la 2,5 - 5,0 cm delocul punctiei.

Sepunctioneaza vena cu acul la un unghi de insertie de aprox 30 grade.

Seasambleaza vacutainerul, tinandu-se cu cealalta mana cat mai fix holderul cuacul.

Dupace incepe sa curga sangele in vacutainer se cere pacientului sa desfaca pumnul.

Selasa tubul sa se umple pana cand vacuumul este epuizat si curgerea sangeluiinceteaza.

Sescoate vacutainerul asigurandu-se fixitatea sistemului ac - holder.

Seintroduce un nou vacutainer prin miscare de impingere - rotatie.

Candse introduce ultimul vacutainer si incepe sa fie umplut cu sange, se desfacegaroul.

Seretrage din vena sistemul ac - holder.

Seaplica imediat un tampon - compresa si se solicita pacientului sa apese pelocul punctiei.

Dupărecoltare se aruncă acul utilizat in cutia special destinată acestui scop(cutie galbena din plastic pentru desuri medicale intepatoare si taietoare,marcata cu simbolul pentru risc biologic).

Pacientulmentine bratul in extensie cca 5 minute cu compresie pe locul punctiei.

Vacutainerelecu aditivi (cele cu capac albastru, mov, negru, verde, gri) se agita pentruamestecarea sangelui cu anticoagulantii/aditivii respectivi; agitarea se faceprin rasturnare blanda si completa (la 180 grade) a tubului de 8 - 10 ori, faraa se produce spuma. O agitare energica produce hemoliza plasmei si activareacoagularii facand proba improprie efectuarii analizei.

Inainteca pacientul sa paraseasca camera de recoltare, asistenta verifica hemostaza lalocul punctiei si aplica un plasture de protectie. In cazul in care sangerareacontinua se mentine presiunea la locul punctiei si se aplica un bandajcompresiv. Daca dupa inca 5 minute nu se opreste sangerarea, pacientul seaseaza in clinostatism cu pozitionarea membrului superior punctionat in pozitieridicata si se anunta medicul.

Ordinearecomandată pentru utilizarea vacutainerelor la recoltarea de sange venos laacelaşi pacient este:

1.flaconul pentru hemocultura

2.vacutainere pentru coagulare (dop albastru)

3.vacutainer pentru ser (dop galben, transparent sau rosu)

4.vacutainer cu heparina (dop verde)

5.vacutainer cu EDTA pentru hemograma (dop mov)

6.vacutainer pentru VSH (dop negru)

7.vacutainer cu inhibitor de glicoliza (dop gri)

Incazul in care nu se recoltează hemocultură, ordinea este:

1.vacutainer pentru ser (dop galben, transparent sau rosu)

2.vacutainer pentru coagulare (dop albastru)

3.vacutainer cu heparina (dop verde)

4.vacutainer cu EDTA pentru hemograma (dop mov)

5.vacutainer pentru VSH (dop negru)

6.vacutainer cu inhibitor de glicoliza (dop gri)

Incazul in care se recoltează numai teste de coagulare, se ține cont de următoareleindicații:

- cand se recolteaza folosind un set cu „fluturas” (cu tub de transfer) serecomanda sa se utilizeze un vacutainer „tampon” sau „de umplere” folositpentru a incarca spatiul mort al tubului de transfer in vederea asigurarii unuiraport corect sange:anticoagulant (vacutainerul acesta nu trebuie sa se umplecomplet si este aruncat). Dupa acesta se monteaza si se umple vacutainerul cuproba propriu-zisa.

-deoarece testele de coagulare depind foarte mult de calitatea recoltarii, seiau in considerare urmatoarele observatii: rezultatele PT (interpretat ca INR)si APTT nu sunt influentate daca sunt obtinute pe primul tub recoltat. Intrucatnu se cunoaste efectul acestei proceduri asupra altor teste de coagulare, serecomanda recoltarea unui al doilea tub (dupa caz).

Duparecoltarea probelor de sange, asistenta inregistreaza formularul cerere deanalize:

- Orala care au fost recoltate probele

Tipulsi numarul vacutainerelor si recipientelor recoltate de la pacient;

Semnaturapersoanei care a recoltat

2.3.6.Precauții privind numărul de vacutainere recoltat, inscripționarea și păstrarealor precum și modul de lipire a etichetelor cu cod unic de inregistrare

- Dacănumărul de analize de biochimie și imunologie este mai mare de 15, serecolteaza două (2) vacutainere pentru ser (dop rosu sau galben) pe care selipesc etichete cu acelasi cod unic de inregistrare si eticheta verde pevacutainer-ul dublură

- Dacăpacientul are pe cerere analize de biochimie si analize de imunologie/infectioase(TORCH, markeri de hepatita, HIV, etc) se recolteaza doua (2) vacutainerepentru ser (dop rosu sau galben) pe care se lipesc etichete cu acelasi cod unicde inregistrare si eticheta verde pe vacutainer-ul dublură

- Dacăpacientul are hemograma si grup sanguin si/sau Rh, se recolteaza un singurvacutainer de hemograma (dop mov)

- Dacăpacientul are hemograma si electroforeza hemoglobinei sau hemograma sihemoglobina glicozilata sau hemograma si ACTH, atunci se recolteaza doua (2)vacutainere de hemograma (dop mov) pe care se lipesc etichete cu acelasi cod unicde inregistrare si eticheta verde pevacutainer-ul dublură

- Dacăpacientul are hemograma si electroforeza hemoglobinei si hemoglobinaglicozilata sau hemograma si electroforeza hemoglobinei si ACTH sauelectroforeza hemoglobinei si hemoglobina glicozilata si ACTH, atunci serecolteaza trei (3) vacutainere de hemograma (cu dop mov) pe care se lipescetichete cu acelasi cod unic de inregistrare si eticheta verde pe două vacutainere

- Pentruorice sau oricate analize din gama „sindromului antitrombofilic” ce necesitarecoltare pe vacutainere de coagulare (cu dop albastru) se recolteaza unvacutainer de coagulare; daca pe langa aceste analize pacientul mai are una dinurmatoarele analize, sau toate analizele urmatoare: PT, APTT, TT, fibrinogen,se recolteaza doua vacutainere de coagulare (dop albastru) pe care se lipescetichete cu acelasi cod unic de inregistrare si eticheta verde pe vacutainer-ul dublură

- Dacăin timpul recoltei se compromite un vacutainer etichetat si se recolteaza inloc un alt vacutainer (neetichetat), imediat dupa terminarea recoltarii seeticheteaza vacutainerul valabil cu o eticheta cu acelasi cod unic de inregistrare ca cel de pe vacutainerul compromis

Pentrumarcarea urgentelor se lipeste o eticheta rosie si pe formularul cererede analize si pe vacutainere.

2.4. RECOLTAREASECREŢIEI CONJUNCTIVALE

2.4.1.Materiale necesare

Tamponde exudat cu mediu de transport  

Serfiziologic steril; se utilizeaza ser fiziologic din fiole. Pentru fiecarerecoltare se utilizeaza o fiola de ser fiziologic care se deschide in momentulrecoltarii

Compresemici din tifon, sterile

Manusi

Containerpentru deseuri medicale inscriptionat corespunzator

2.4.2.Mod de recoltare

Serecomanda ca recoltarea secretiei conjunctivale sa se efectueze de catre mediculoftalmolog. In cazul in care acest lucru nu este posibil, se recomanda caasistentul care efectueaza recoltarea sa aiba un instructaj minim privindprecautiile de recoltare efectuat de catre medicul oftalmolog.

Inaintede recoltare se pregateste numarul corespunzator de tuburi de exudat cu mediu necesar:daca pe recomandare se specifica doar examenul bacteriologic al secretiei conjunctivalede la un anumit ochi (stang sau drept) se pregateste doar un tub; daca pe recomandarenu se specifica examenul bacteriologic pentru un anumit ochi sau se specificapentru ambii ochi, se pregatesc doua tuburi de exudat cu mediu de transport.

Petuburile de exudat si pe formularul cerere de analize se lipesc etichete cu codulunic de inregistrare, corespunzator, identic pentru cerere si tuburile deexudat sau alte recipiente cu produse recoltate in acelasi moment, pentruacelasi pacient.

Petuburile de exudat se scrie cu pix OS, respectiv OD pe tubul corespunzatorochiului stang si respectiv drept, sau doar OS sau OD daca se recolteaza doarsecretie conjunctivala din ochiul stang sau drept.

Pacientuleste aşezat pe scaun cu capul aplecat pe spate.

Persoanacare recolteaza isi pune manusile.

Cupolicele stang fixand o compresa sterila se coboară pleoapa inferioară pentru aevidenţia fundul de sac conjunctival; cu indexul fixand o compresa sterila seridica pleoapa superioara pentru a evita contaminarea cu germeni de pe geanasuperioara prin clipire.

Serecoltează cu tampon umezit cu ser fiziologic steril, din fundul de sacconjunctival, cu o miscare usoara dar ferma dinspre unghiul interior spreunghiul exterior al ochiului.

Imediattamponul cu exudat se introduce in tubul cu mediu.

Duparecoltare, tampoanele de tifon utilizate si fiola cu ser fiziologic se aruncain recipientul cu deseuri medicale.

2.5.RECOLTAREA DE EXUDAT FARINGIAN

2.5.1.Materiale necesare

- tamponde exudat cu mediu de transport

- apasatorde limba

- mănusi

-container pentru deseuri medicale inscriptionat corespunzator

2.4.2.Mod de recoltare

Prelevarease face dimineaţa pe nemancate, in absenţa unui gargarism cu antiseptice, saula cel puţin 4 ore de la ingerarea de alimente solide sau lichide.

Petubul de exudat si pe formularul cerere de analize se lipesc etichete cu codulunic de inregistrare, corespunzator, identic pentru cerere si tubul de exudatsau alte recipiente cu produse recoltate in acelasi moment, pentru acelasipacient.

Pacientulse aşează pe scaun cu capul aplecat pe spate şi deschide gura la maximum pentrua se evidenţia peretele posterior al faringelui, amigdalele, pilierii şi varful palatin.

Seapasa fundul limbii cu apasatorul de limba pentru a impiedica contaminarearecoltei cu flora bucala. Se recoltează cu tampon steril de pe pereteleposterior al faringelui, amigdale şi zonele inflamate.

Duparecoltare apasatorul de limba se arunca in recipientul cu deseuri medicale.

2.5.RECOLTAREA DE EXUDAT NAZAL

2.5.1.Materiale necesare

-Tampon de exudat cu mediu de transport; mănusi; container pentru deseurimedicale inscriptionat corespunzator

2.5.2.Mod de recoltare

Inaintede recoltare se pregateste numarul corespunzator de tuburi de exudat cu mediu necesar:daca pe recomandare se specifica doar examenul bacteriologic al exudatului nazaldintr-o anumita nara (stanga sau dreapta) se pregateste doar un tub; daca pe recomandarese specifica examen bacteriologic al exudatului nazal din ambele nări, se pregatescdoua tuburi de exudat cu mediu de transport.

Petuburile de exudat si pe cererea de analize se lipesc etichete cu cod de bare,unic, corespunzator, identic pentru cerere si tuburile de exudat sau alterecipiente cu produse recoltate in acelasi moment, pentru acelasi pacient.

Pacientulse asaza pe scaun cu capul indreptat spre sursa de lumina si ceafa sprijinitade speteaza scaunului. Se introduce bland un tampon intr-o nara pana atingeperetele posterior al nazofaringelui. Se lasa tamponul pe loc cateva secundedupa care se extrage cu blandete

Candse urmaresc patogeni ai cailor irespiratorii inferioare (in special la copii)este recomandat sa se stimuleze mai intai un acces de tuse prin prelevareatamponului de exudat faringian si apoi recoltarea unui tampon cu exsudat nazal.

Petuburile de exudat se scrie cu pix NS, respectiv ND pe tubul corespunzatornarii stangi si respectiv drepte, sau doar NS sau ND daca se recolteaza doarexudat nazal din nara stanga respectiv dreapta.

2.6.RECOLTAREA DE SECREŢIE OTICĂ

2.6.1.Materiale necesare

- tamponde exudat cu mediu de transport; specul (cand recolta se efectueaza incabinetul de specialitate); tampoane sterile din tifon; mănusi; containerpentru deseuri medicale inscriptionat corespunzator

2.6.2.Mod de recoltare

Serecomanda ca recoltarea secretiei otice sa se efectueze de catre medicul ORL-ist.In cazul in care acest lucru nu este posibil, se recomanda ca asistentul care efectueazarecoltarea sa aiba un instructaj minim privind precautiile de recoltareefectuat de catre medicul ORL-ist. Este recomandat ca recoltarea sa fie facutade catre personal mediu doar in cazul unei otite externe sau intr-o otita mediesupurata cu secretii abundente, fara perforarea sau fisurarea timpanului.

Inaintede recoltare se pregateste numarul corespunzator de tuburi de exudat cu mediu detransport necesar: daca pe recomandare se specifica doar examenul bacteriological secretiei otice dintr-o anumita ureche (stanga sau dreapta) se pregatestedoar un tub; daca pe recomandare nu se specifica urechea din care sa se facarecolta sau se specifica examen bacteriologic al secretiei otice din ambeleurechi, se pregatesc doua tuburi de exudat cu mediu de transport.

Petuburile de exudat si pe formularul cerere de analize se lipesc etichete cu codulunic de inregistrare, corespunzator, identic pentru cerere si tuburile deexudat sau alte recipiente cu produse recoltate in acelasi moment, pentruacelasi pacient.

Pacientuleste asezat pe scaun cu urechea indreptata spre sursa de lumina. Se introducecu grija tamponul in conductul auditiv extern si se roteste. Daca secretia estefoarte abundenta se recomanda stergerea secretiei scurse in pavilion cu untampon steril si apoi recoltarea exudatului.

Petuburile de exudat se scrie cu pix US, respectiv UD pe tubul corespunzatorurechii stangi si respectiv drepte, sau doar US sau UD daca se recolteaza doarsecretie otica din urechea stanga respectiv dreapta.

Duparecoltare, tampoanele sterile cu care s-a sters pavilionul se arunca incontainerul pentru deseuri medicale.

2.7.RECOLTAREA DE SECREŢIE PURULENTĂ DIN COLECŢII DESCHISE

2.7.1.Materiale necesare

Tampoanesterile

Pensasterile

Tamponde exudat cu mediu de transport

Manusi

Containerpentru deseuri medicale

2.7.2.Mod de recoltare

Nuse recolteaza exudate din colectii purulente deschise dupa efectuareatratamentelor locale cu substante antiseptice sau antibiotice. In cazul in careacest lucru nu se poate evita, se anunta laboratorul.

Esterecomandat ca secretiile purulente din colectii deschise sa se preleveze pentruexamenul bacteriologic in salile de mica chirurgie sau salile de pansament decatre personal superior sau calificat pe specialitati chirurgicale saudermatologice. Se are in vedere acest lucru deoarece leziunile purulentedeschise sunt susceptibile la contaminare cu germeni din mediul inconjuratorpurtati prin aerosoli in sala de recoltare.

Sepregateste un tampon de exudat cu mediu de transport. Pe tub si pe formularulcerere de analize se lipesc etichete cu cod unic de inregistrare,corespunzator, identic pentru cerere si tuburile de exudat sau alte recipientecu produse recoltate in acelasi moment, pentru acelasi pacient. Atat pe cererecat si pe tubul cu produs se trece cu pixul zona din care s-a facut recoltarea.

Tegumenteleadiacente si marginile leziunii se sterg cu tampon steril prins in pensa sterila.

Sesterge cu tamponul de exudat suprafata leziunii rotindu-se usor.

Searunca tampoanele cu care s-a facut stergerea tegumentelor in containerul cudeseuri medicale.

2.8.RECOLTAREA DE SECREŢIE PURULENTĂ DIN COLECŢII INCHISE

2.8.1.Materiale necesare

Tamponsteril

Solutieiod (sau betadina) pentru dezinfectia tegumentelor

Seringasterila si ac de unica folosinta

Containerpentru deseuri medicale

2.8.2.Mod de recoltare

Acesttip de produse se recolteaza prin punctie in conditii aseptice stricte de catremedicul specialist, in sala de interventii chirurgicale sau sala de tratamentede mica chirurgie.

Dupaefectuarea punctiei se arunca acul cu care s-a facut punctionarea, fara a mairecapisonat, in recipientul de colectare a desurilor intepatoare.Seringa vapleca la laborator, inchisa cu un ac steril nou.

Peseringa si pe formularul cerere de analize se lipesc etichete cu acelasi cod unicde inregistrare ; acelasi pentru cerere si alte recipiente cu produse recoltatein acelasi moment, pentru acelasi pacient. Se noteaza pe cerere si seringaregiunea punctionata.

Seringase aduce in cel mai scurt timp la laborator.

Laboratorulnu prelucreaza culturi pentru germeni anaerobi.

2.9.RECOLTAREA DE SECREŢIE URETRALĂ

2.9.1.Materiale necesare

Tamponde exudat cu tija metalica subtire si mediu de transport

Lamede microscop: 2

Manusi

Compresesterile

2.9.2.Mod de recoltare

Esterecomandat ca recoltarea sa se faca de catre medicul urolog sau ginecolog la cabinetulde consultatii. In cazul in care acest lucru nu este posibil recoltarea se facede catre personal mediu instruit in prealabil de catre medicul specialist.

Seinsista asupra faptului ca pacientul nu trebuie sa fi urinat cu cel putin 2 oreinainte de recoltare.

Recoltarease efectueaza cu manusi.

Labarbati se preleveaza pe tampon scurgerea uretrala spontana sau provocata prin presiuneablanda asupra meatului uretral. Daca nu apare scurgere spontana se prinde penisulintre degetul medius si inelar iar cu degetul mare si indexul se deschidemeatul urinar. In afara excitatiei sexuale si a mictiunii recente meatul urinarnu trebuie sa contina fluid vizibil. Daca in afara acestor doua conditii meatulprezinta urme de fluid, acestea se preleveaza pe tampon In cazul in care lanivelul meatului urinar se observa fluide, dupa stergerea cu tamponul seamprenteaza meatul pe doua lame de microscop sterse in prealabil cu alcool si uscate.Pe aceste lame se scrie cu pix obisnuit numele pacientului si se lipeste oeticheta cu codul unic de inregistrare corespunzator si formularului cerere deanalize si tamponului cu produs. Lamele se lasa la uscat in loc ferit decurenti de aer. Se trimit la laborator impreuna cu tamponul de exudat.

Dacanu se poate face prelevare la nivelul meatului se recolteaza intrauretral cu tamponul.Pacientul se asaza in pozitie culcata si se atentioneaza ca recoltarea prevede omanevra neplacuta. Tamponul se introduce in uretra bland, cu miscari fine derotatie pana la o adancime de cca 2 cm. La retragere se imprima tamponului totmiscari de rotatie. Acest prim tampon se descarca pe doua lame de microscop pecare se scrie cu pixul numele pacientului si se lipesc etichete cu codul unicde inregistrare corespunzator formularului cerere de analize si tamponuluipentru cultura. Se repeta recoltarea cu un al doile tampon, de data aceasta patrunzandu-seintrauretral cu cca 1 cm mai adanc decat cu primul tampon.

Atatpe tubul cu tampon , lame cat si pe cerere se lipeste acelasi cod unic deinregistrare.

2.9.3.Mod de recoltare pentru antigene genitale (Antigene Chlamydia trachomatis si Mycoplasma/Ureaplasma)

Materialesuplimentare necesare:

Flaconcu mediu pentru Ag Chlamydia trachomatis procurat din laborator (capac mov); sepastreaza la temperatura camerei

Flaconcu mediu pentru Ag Mycoplasma/Ureaplasma procurat din laborator (capac alb); sepastreaza la frigider daca nu este folosit in ziua respectiva.

Seprocedeaza ca la punctul 5.2.13.2. pentru recoltarea unui tampon cu secretieuretrala.

Duparecoltare, varful tamponului se introduce in recipiente speciale dedicate corespunzatorfiecarui antigen avand grija ca partea cu produs (dopul de vata) sa fie imersatin mediul de transport; tija tamponului se rupe pentru a putea permiteinchiderea cu capac.

Perecipiente se lipeste eticheta cu codul unic de inregistrare acelasi ca si peformularul cerere de analize si alte recipiente recoltate pacientului inacelasi timp.

2.10.RECOLTAREA DE SECREŢIE VAGINALĂ/COL

2.10.1.Materiale necesare

Valveginecologice (pereche); sau speculi vaginali sterili, de unica folosinta;

Lamede microscop

Tamponde exudat cu mediu de transport

Compresesterile

Pensa

Manusi

Containerpentru deseuri medicale

Containercu solutie dezinfectanta pentru instrumentar medical

2.10.2.Mod de recoltare

Recoltarease efectueaza pe masa ginecologica de catre personal instruit de medicul specialist.

Severifica daca pacienta indeplineste conditiile de pregatire pentru efectuarea examenuluidin secretii genitale.

Seinvita pacienta sa se aseze pe masa ginecologica cat mai comod si relaxat. Se atentioneazaasupra faptului ca instrumentarul folosit pentru recoltarea secretiei vaginalepoate produce o usoara senzatie de disconfort.

Seintroduc valvele pe rand, intai valva posterioara, apoi valva anterioara sauspeculul de unica folosinta si se departeaza peretii vaginului pentru a seexprima colul uterin intre cele doua valve sau

Pentruexamen citobacteriologic și cultură din secreția vaginală:

Sesolicita ajutorul inca al unei persoane care sa tina valvele

Pevalva posterioara se preleveaza o cantitate de secretie din fundul de sacvaginal

Persoanacare recolteaza introduce cu grija tamponul de exudat pe valve posterioara sirecolteaza o mica cantitate din secretia vaginala exprimata pe aceasta; retragetamponul

Seextrage valva si se etaleaza secretia la unul din capetele unei lame de microscop(stearsa in prealabil cu alcool si uscata)

Pestelama cu produs se suprapune o a doua lama si se executa o miscare energica dealunecare pe axul lung al celor doua lame. Secretia astfel intinsa trebuie safie uniforma pe cele doua lame, subtire si sa cuprinda cca 4/5 din lungimealamei

Celedoua lame se lasa la uscat la loc ferit de curenti de aer cald sau umezeala

Pentruexamenul citobacteriologic și cultură din secreția de col:

Sesolicita ajutorul inca al unei persoane care sa tina valvele cu colul exprimatintre ele

Persoanacare recolteaza sterge cu o compresa sterila exocolul indepartand secretiavaginala de pe suprafata acestuia

Cuun tampon de exudat se patrunde cca 1,5 cm in endocol si se imprima miscari derotatie completa, insistand pentru o buna stergere a mucoasei.

Tamponulse descarca prin miscari de rotatie pe doua lame de microscop; lamele se lasasa se usuce

Pentrucultura se introduce un al doilea tampon la cca 2 cm in colul uterinimprimandu-se miscari de rotatie pentru stergerea mucoasei endocolului

Lasfarsitul recoltarii valvele se pun in containerul cu solutie dezinfectantapentru instrumentar; speculul vaginal de unica folosinta si compresele sterilese arunca in containerul de deseuri medicale.

Pentruexamenul bacteriologic al secretiei vaginale sau al secretiei de col uterin, laboratorulrecomanda – pentru o mai buna orientare si interpretare a produsului – recoltareatandemului: lame pentru examenul citobacteriologic si tampon pentru cultura,ambele analize executandu-se doar daca sunt bifate pe cerere.

Pelame si pe tamponul de exsudat se lipesc etichete cu codul unic de  identificare, acelasi  cu cel inscriptionat pe formularul cerere deanalize sau pe alte recipiente de recolta din aceeasi zi la acelasi pacient.

2.10.3.Mod de recoltare pentru antigene genitale (Antigene Chlamydia trachomatis si Mycoplasma/Ureaplasma)

Materialesuplimentare necesare:

Flaconcu mediu pentru Ag Chlamydia trachomatis procurat din laborator (capac mov); sepastreaza la temperatura camerei

Flaconcu mediu pentru Ag Mycoplasma/Ureaplasma procurat din laborator (capac alb); sepastreaza la frigider daca nu este folosit in ziua respectiva.

Seprocedeaza ca pentru cultura din secretia de col.

Duparecoltare, varful tamponului se introduce in recipiente speciale dedicate corespunzatorfiecarui antigen avand grija ca partea cu produs (dopul de vata) sa fie imersatin mediul de transport; tija tamponului se rupe pentru a putea permiteinchiderea cu capac.

Perecipiente se lipeste eticheta cu codul unic de inregistrare identic cu cel depe formularul cerere de analize sau alte recipiente recoltate pacientului inacelasi timp.

3.INSTRUCȚIUNI PRIVIND RECEPȚIONAREA PROBELOR RECOLTATE DIRECT DE PACIENȚI (AUTORECOLTATE)

Pacientiise prezinta la camera de recoltari si solicita recipiente adecvate recoltarii produselornecesare efectuarii analizelor recomandate.

Astfelse predau urmatoarele tipuri de recipiente conform solicitarilor pacientilor:

Coprorecoltorfara mediu de transport pentru: examen coproparazitologic, Ag Giardia, AgRotavirus, Ag Helicobacter pylori, hemoragii oculte, proba de digestie,coprocitograma

Coprorecoltorcu mediu de transport pentru: coprocultura, coprocultura pentru Campylobacterspp.

Eprubetadin plastic sau recipient nesteril cu capac pentru: sumar de urina, determinaricantitative de parametri biochimici din urina de 24 ore (glucoza, ac uric,creatinina, uree, sodiu, potasiu, calciu, magneziu, cortizol, aldosteron,fosfor), determinari cantitative din urina spot (amilazurie, microalbuminurie,determinari toxicologice).

Urocultoaresterile (cu capac rosu) pentru urocultura, examenul bacteriologic al sputei,spermograma, spermocultura.

Recipientepentru recoltarea urinii din 24 de ore pentru steroizi urinari; acesterecipiente sunt furnizate de laborator si contin circa 3 ml acid clorhidric(ATENTIE! Se atentioneaza pacientul asupra pericolului de inhalare si atingerea mucoaselor si tegumentului cu substanta acida !)

Lasala de recoltare, cand pacientul se prezinta cu formularul cerere de analize sirecipientele cu produse, asistentul care receptioneaza produsele verifica siefectueaza urmatoarele:

Saexiste conformitate intre analiza solicitata pe formularul cerere deanalize (bifata) si produsul receptionat.

Safie inscriptionat pe formularul cerere de analize si pe recipientul cu urina(eprubeta) volumul de urina din 24 de ore pentru analizele care seefectueaza din esantioan din urina din 24 de ore

Safie inscriptionat pe recipientul cu produs (urina) daca analizasolicitata este „Microalbuminurie” sau „amilazurie”.

Sase eticheteze recipientele receptionate si formularul cerere de analize cu cod unicde inregistrare pentru pacient si pentru produsele receptionate in aceeasi zi.Eticheta cu codul unic de inregistrare se lipeste pe axul lung alrecipientului (coprorecoltor, eprubeta pentru sumar de urina sauurocultor), drept, paralel cu acesta.

Sase inregistreze in formularul cerere de analize proba/probele receptionate.

4.TRANSPORTUL ŞI MANIPULAREA PROBELOR

Transportulşi manipularea probelor in laborator se face in condiţii de siguranţă privind temperatura,protecţia faţă de lumină, staţionările, timpul admis inainte de procesarea primarăa probelor (centrifugare, insamantare, decantare, etc) astfel incat să existe siguranţacă rezultatele testelor nu sunt invalidate sau influenţate de condiţiile de manipulareşi transport al probei.

Circuitulprobelor care vin in laborator nu se intersectează cu cel al probelor care sunteliminate după ce au fost analizate, fiind separate in timp.

Transportulprobelor recoltate de la sala de recoltare in laboratoare este asigurat deasistenta medicală ce recoltează, produsele fiind transportate in cutii inchise inscripționate corespunzător, insotite de listele de lucru zilnice.

In cazul in care se recolteaza analize ce trebuie efectuate in regim de urgentasau vacutainere ce trebuie prelucrate in timp optim si in conditii speciale,acestea sunt aduse in laborator de catre asistenta medicala de la sala derecoltare, imedit dupa recoltare.

Atunci cand se trimit probe către alte laboratoare (pentru proceduri de controlinterlaboratoare, confirmări / verificări de analize medicale) se vor luaaceleaşi precauţii in ce priveşte transportul probelor. Probele vor fiidentificate in mod unic, de preferinţă folosind acelaşi sistem de codificarecu cel al laboratorului şi vor prezenta o comandă (cerere de analize) in carese specifică datele de identificare ale probei şi investigaţiile care se solicităprecum şi alte date necesare referitoare la proba respectivă (condiţiile de recoltare,etc.).

Intervalulde timp de la recoltarea probelor si pana la primirea in laborator nu trebuiesa depaseasca 2 ore.

6.ANEXE

ANEXA:Lista analizelor medicale oferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop de Băsești” in contract cu CASMB

ANEXA:Catalog analize de laborator oferite de Laboratorul Centrului Medical ”Pop deBăsești”


 

Ghidula fost elaborat de un colectiv de cadre didactice al Școlii PostlicealeSanitare ”Sf. Vasile cel Mare”, in colaborare cu angajații laboratorului.

Autori:Asist. Med. Claudia Cristea – maistru instructor

            Asist. Med. Niculina Podărăscu –maistru instructor

            Dr. Lavinia Paicu – medic delaborator

            Dr. Mihaela Vasile – medicspecialist pediatru

            Dr. Minodora Mateianu – medicmedicină general

            Biolog Roxana Stancu – responsabilanaliză

Dataintrării in vigoare: 26.09.2012

Aprobat:Dr. Mihaela Vasile – director general

              Dr. Lavinia Paicu – Sef laborator

               Biolog Geanina Prisecaru –responsabil cu managementul calitătii

Ghidulpentru recoltarea probelor biologice va fi la dispozitia clientilor la receptie,in sala de recoltare, in punctele externe de recoltare.